15 februari 2010

Krokad påse.


När dotter vill ha en påse att lägga grejer i..

..så krokar mamma en.

Den är gjord i bomullsgarnet Sunny, blått och grått.

Kroknål nr 4,5 tror jag.

Rundkrokad.

Jag krokade ett rör, så stort och så långt som behövdes.

Sydde ihop det i nederkant.

Och drog en snodd genom hålraden.

Hålraden gjorde jag genom att göra ett omslag och hoppa över en maska, kroka en maska, göra ett omslag och hoppa över en maska, kroka en maska, hela varvet.

Nästa varv så tog jag upp en maska som vanligt i den krokade maskan, där omslaget var så tog jag upp maskan runt "omslaget", hela varvet ut. Sen så hade jag alla maskor igen.

Efter hålrade så krokade jag några varv för att få en stadig kant överst på påsen.
Avslutade som vanligt med ett varv smygmaskor.

1 kommentar:

Caroline sa...

Åhh vad roligt att jag hittat din blogg!! Har länge sökt efter lite tips om krokning =) Finns det möjlighet att följa din blogg?