06 februari 2012

Det var kallt i helgen som gick!

Och jag tyckte att jag inte hade en nog varm mössa!
Då letar man i sitt garnlager (jodå, det finns lite där)
och hittar lite Lovikka-garn.
Från Järbo respektive Svarta Fåret.
Så börjar man kroka en mössa.

Man börjar med ett pannband och fortsätter sen upp på mössan,
avslutar med att sy ihop hålet längst upp.


Jag började med Järbo Lovikka och använde kroknål 8mm
Började med 8 luftmaskor och krokade en lång remsa.
Den remsan skall kännas lagom runt huvudet för det är nederkanten på mössan

Så här såg den färdiga remsan ut.
Man kan ju med fördel använda den som pannband,
om man inte vill ha en mössa!

Så skall möss-kullen göras.
Plocka upp en maska i varje varv utefter långsidan på remsan.

Lite närmre ser det ut så här,
när man plockar upp maskorna utefter långsidan.

Det kniviga är att bestämma sig för när det är dags att börja minska.
Det beror på hur man vill att mössan skall se ut.
Om den skall vara som en rund liten kulle som sitter tight på huvudet,
eller om den skall vara lång och ha en utdragen spets.
Det får man fundera på.
Min skulle vara lite tight runt huvudet så jag började minska på nionde varvet på mösskullen.
Då delade jag upp längden i sex delar.
Sen minskade jag 6 maskor varje varv
någonstan på vardera sjättedelen.
Jag gjorde så för jag ville inte ha en markerad minskningsmaska.
Vill du ha en högre/spetsigare mössa så kan du minska vartannat varv eller vart tredje eller....

Här syns minskningarna lite bättre.
Hur dom är utspridda inom sin sjättedel.

Som ni ser så har jag använt ett enfärgat garn i mösskullen också.
Jag bytte i vänstersidan varje gång jag kom dit.
Att jag gjorde det var för att det blå-turkosgarnet skulle inte räcka,
men det blev en väldigt fin mönstereffekt!
Och längst upp så hade det blå tagit slut så det blev en enfärgad topp på mössan.
Så nu är det bara att sy ihop mössan.
Jag fick ett litet hål längst upp på mössan.
Det sydde jag ihop med några langettliknande stygn.

Så här blev den på!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken fin mössa! Jag har inte krokat så länge men tycker det är jättekul att göra. Har krokat mig några pannband och sen gjort sidenbands blommor på, blev jättefina. Har länge velat göra en mössa men fick inte rätt på maskantalet, men nu vet jag hur man kan göra.

nattugglan sa...

va fin din mössa blev,, Jag har oxå krokat en mössa o ett par vantar..Fick lära mej krokning nu i vår på en kurs... Men min virkkrokarnål har krokar i båda ändarna..är det nån skillnad?? för jag tycker krokningen ser likadann ut..Jag har även en sticka med en krok som du har.