31 juli 2016

Jag vill ha en väst!

Jag vill ha en väst.
Jag hade tänkt att den skulle vara klar när jag var i Kiruna på Sticksymposium.
Men det är sällan jag hinner göra saker så fort som jag inbillar mig att det går.

Jag hade hittat ett fint garn som heter Lappland, ja färgen alltså.
Garnet är tvåtrådigt ullgarn från Ullcentrum.
Det hade passat alldeles utomförträffligt att ha en väst i 
färgen Lapplan när jag var i Kiruna!

Men, men, så blev det inte.

Så här är det.

Som vilken saga som helst så börjar det ju med att nysta garnet.
Då ser jag att alla fyra nystanen börjar inte på samma ställe i färgerna
och så har jag nystat en härva så att jag får ta det nystanet från utsidan.



Jag tog en väst som jag hade som jag trivdes med och hade som mall.
Jag bestämde mig för att ha en knäppkant som jag krokar på i efterhand.
För att göra det enkelt (?) för mig så gör jag alla stycken lika breda
och räknar med att jag måste kroka i remsor i sidorna och kanske mitt bak.

När jag nu har framstycket så är det bara att fortsätta!!
Men! Jag vill att det gula skall synas på framstycket också!
Fundering!!
Och att färgerna byter på ung samma plats på båda framstyckena respektive bakstycken.
På framstycket ovan hinner jag inte till det gula.
Fundering!
Jo, jag river upp framstycket och gör om det till ett bakstycke.
Fungerar.
Krokar två bakstycken.



Nu finns det två bakstycken som jag är nöjd med.


Då ger jag mig i kast med framstyckena.
Fungerar bra.
Men när jag kom upp mot axeln så inser jag att det gula inte hinner komma fram.
Så jag blev tvungen att riva upp och ta bort en del av det röda, för att gult skulle komma fram.
Nästa framstycke har jag nästan redan krokat två gånger.
Nystanet började inte på grön!
Nysta in till det gröna.
Kroka.
Men det blev för tidigt i det gröna så det blev till att jämföra 
och bestämma hur mycket av det gröna som skall bort.
Nu tycker jag att det ser bra ut.



Fortsättning följer.....

Inga kommentarer: