22 december 2016

Adventskrokning 2016, Ledtråd 9

Så här ser min krokning ut efter ledtråd 8.




Då krokar vi vidare.

Idag skall vi kroka så att vänsterkanten från "knät" är 12 cm.
Vi skall få in ett knapphål!

Då det bara är några varv kvar (för mig i alla fall) så håller jag mig till min gula bottenfärg.

När vänsterkanten är 10 cm är det dags för knapphålet.
Lägg knappen över krokningen och räkna hur många maskor stort knapphålet skall vara.
Troligen blir det lagom att göra knapphålet 4 maskor in från högerkanten.
Här kan du se hur du gör ett knapphål.

Efter knapphålet är det lagom att göra några varv med 1 avig och 1 rät(enkla) hela varvet ut.
För att kanten inte skall rulla ihop sig.

När vänsterkanten är 12 cm så avslutar du krokningen med ett smygmaskvar.

För min del är det hög tid att fästa alla lösa trådar.

På återseende på Julafton.


Inga kommentarer: